Plan: | Nieuw-Mathenesse |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0024-0002 |
In de huidige situatie is het gebied ontsloten vanaf de Rotterdamsedijk via de Van Deventerstraat, Nieuw-Mathenesserstraat en de Maadijk. Deze route maakt deel uit van de oostwestroute langs de aan de Nieuwe Waterweg gelegen bedrijventerreinen, aan de zuidzijde van de binnenstad van Schiedam en de aangrenzende woonwijken. De hoofdontsluiting sluit aan de westzijde het plangebied via de Havendijk / Westfrankelandsedijk / Vlaardingerdijk aan op de rijksweg A4 ter hoogte van op- en afrit Vijfsluizen. Aan de noordzijde sluit de hoofdontsluiting aan op de Rotterdamsedijk / Schiedamseweg. Deze route sluit aan op de Tjalklaan in Rotterdam en daarmee de rijksweg A20. Via de Rotterdamsedijk loopt via de binnenstad (Broersvest) een tweede route naar de A20. Deze route is verboden voor vrachtverkeer. De hoofdontsluitingsroute van het plangebied is in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg (50 km/h). Ook de net buiten het plangebied gelegen Rotterdamsedijk is een gebiedsontsluitingsweg.
De overige wegen in het plangebied zijn aangemerkt als erftoegangsweg waar een maximale snelheid geldt van 30 km/h. De Buitenhavenweg heeft daarbij een belangrijke functie als secundaire toegangsroute van het bedrijventerrein. Het merendeel van het vrachtverkeer naar O-I Manufacturing Netherlands en Nolet Distillery wordt via deze route afgewikkeld.
Op het bedrijventerrein waren tot voor kort geen voorzieningen voor fietsers. In 2012 wordt een fietspad langs de Van Deventerstraat, Nieuw-Mathenesserstraat en Maasdijk aangelegd. De weg krijgt bij deze herinrichting een breed verkeersprofiel met een verkeersveilige inrichting.
Het parkeren gebeurt in de openbare ruimte, langs de weg en binnen de aanwezige parkeervakken. Daarnaast wordt geparkeerd op eigen terrein. Het parkeren is “historisch gegroeid” en daardoor niet goed vormgegeven, wat leidt tot een rommelig ruimtelijk beeld en onveilige verkeerssituaties. Met de eerder aangegeven herinrichting van de Nieuw-Mathenesserstraat wordt de parkeersituatie voor deze weg aangepast en verbeterd.
Het bedrijventerrein bevindt zich met de fiets of tram op enkele minuten vanaf het regionale OV-knooppunt NS/metrostation Schiedam-Centrum. Met name het noordelijk deel van Nieuw-Mathenesse is goed bereikbaar met de trampluslijnen 21 en 24 welke via de Rotterdamsedijk Rotterdam en Schiedam verbinden. Aan de zuidzijde is met buslijn 54 - bereikbaar door de Koninginnebrug over te steken - een verbinding met station Schiedam-Centrum. Over het bedrijventerrein zelf rijden geen bussen meer. Een bijzondere vorm van openbaar vervoer is de watertaxi, waarvoor een opstapplaats aanwezig is aan het Hoofdplein.