Plan: | A4 Schiedam |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0014-0002 |
Het Tracébesluit ziet op de aanleg van een autosnelweg (A4) van Delft tot Schiedam, tussen kilometer 56,4 en kilometer 71,8 met een maximum snelheid van 100 km/uur. Het tracé sluit bij knooppunt Kethelplein, bij kilometer 70,5, aan op de bestaande A4 en A20. Het tracé is vanaf kilometer 60,6 tot kilometer 71,8 gelegen op Schiedams grondgebied. Aanvullend ziet het Tracébesluit - voor zover gelegen op Schiedams grondgebied - op een aanpassing van het knooppunt Kethelplein, de aanpassing van de aansluiting Schiedam-Noord, een aanpassing van de A20 en de aanleg van een dienstweg aan weerszijden van de A4.
Landschappelijke inpassing
De landschappelijke inpassing van het tracé kan worden opgedeeld in twee delen: de inpassing in het open weidegebied van Midden-Delfland en de inpassing van het tracé in het stedelijk gebied.
Voor het gebied van Midden-Delfland geldt als één van de belangrijkste uitgangspunten van het Tracébesluit dat de snelweg niet als een barrière in de omgeving mag worden ervaren. Het voorkomen van deze barrièrewerking wordt bereikt door de weg hier (half) verdiept aan te leggen. Daarnaast worden de historische structuren in dit gebied in hun originele profiel en op hun originele locatie over de snelweg doorgezet. Door deze maatregelen wordt er vanuit de omgeving nauwelijks verstoring van het landschap ervaren. Om dit te bereiken worden de volgende (bouw)werken gerealiseerd:
Voor het gebied tussen de noordelijke stadsdelen van Schiedam en Vlaardingen vormt het beperken en voorkomen van (milieu)hinder voor en op de omgeving het voornaamste uitgangspunt. Aanvullend moet de weg zodanig worden ingepast dat deze aansluit op de bestaande infrastructuur ter plaats van knooppunt Kethelplein. Deze laatste vereiste maakt de aanleg van een tunnel beneden maaiveld niet mogelijk. Daarom is voor dit deel van het tracé gekozen voor de aanleg van een landtunnel op maaiveldniveau. De bestaande verbindingen tussen Vlaardingen en Schiedam (Brederolaan en Laan van Bol'es) blijven behouden. De aanleg van een landtunnel maakt het mogelijk het dak in te richten als groen uitloopgebied voor bewoners van de omliggende wijken, maar ook meer intensievere vormen van dubbel grondgebruik kunnen op het tunneldak mogelijk worden gemaakt. De volgende (bouw)werken worden gerealiseerd op dit deel van het tracé: