direct naar inhoud van 3.2 Tracébesluit A4 Delft-Schiedam
Plan: A4 Schiedam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0014-0002

3.2 Tracébesluit A4 Delft-Schiedam

Het Tracébesluit ziet op de aanleg van een autosnelweg (A4) van Delft tot Schiedam, tussen kilometer 56,4 en kilometer 71,8 met een maximum snelheid van 100 km/uur. Het tracé sluit bij knooppunt Kethelplein, bij kilometer 70,5, aan op de bestaande A4 en A20. Het tracé is vanaf kilometer 60,6 tot kilometer 71,8 gelegen op Schiedams grondgebied. Aanvullend ziet het Tracébesluit - voor zover gelegen op Schiedams grondgebied - op een aanpassing van het knooppunt Kethelplein, de aanpassing van de aansluiting Schiedam-Noord, een aanpassing van de A20 en de aanleg van een dienstweg aan weerszijden van de A4.

Landschappelijke inpassing

De landschappelijke inpassing van het tracé kan worden opgedeeld in twee delen: de inpassing in het open weidegebied van Midden-Delfland en de inpassing van het tracé in het stedelijk gebied.

Voor het gebied van Midden-Delfland geldt als één van de belangrijkste uitgangspunten van het Tracébesluit dat de snelweg niet als een barrière in de omgeving mag worden ervaren. Het voorkomen van deze barrièrewerking wordt bereikt door de weg hier (half) verdiept aan te leggen. Daarnaast worden de historische structuren in dit gebied in hun originele profiel en op hun originele locatie over de snelweg doorgezet. Door deze maatregelen wordt er vanuit de omgeving nauwelijks verstoring van het landschap ervaren. Om dit te bereiken worden de volgende (bouw)werken gerealiseerd:

  • het verdiept aanleggen van de weg in een tunnelbak van kilometer 60,0 tot 61,4;
  • een aqua-/ecoduct met een lengte van ongeveer 100 meter ten behoeve van de omgelegde Slinksloot samen met de Zweth en een ecologische verbinding, tussen kilometer 60,6 tot 60,7;
  • een kruising van de Woudweg met de A4 door middel van een viaduct op ongeveer 1,5 meter boven het maaiveld in het verlengde van de oorspronkelijke cultuurhistorische lijn in het landschap bij kilometer 61,2;
  • een dienstweg welke ook kan worden gebruikt als secundaire aanrijdroute voor hulpdiensten, vanaf de grens met de gemeente Midden-Delfland tot de noordelijke tunnelmond.

afbeelding "i_NL.IMRO.0606.BP0014-0002_0003.png"

Voor het gebied tussen de noordelijke stadsdelen van Schiedam en Vlaardingen vormt het beperken en voorkomen van (milieu)hinder voor en op de omgeving het voornaamste uitgangspunt. Aanvullend moet de weg zodanig worden ingepast dat deze aansluit op de bestaande infrastructuur ter plaats van knooppunt Kethelplein. Deze laatste vereiste maakt de aanleg van een tunnel beneden maaiveld niet mogelijk. Daarom is voor dit deel van het tracé gekozen voor de aanleg van een landtunnel op maaiveldniveau. De bestaande verbindingen tussen Vlaardingen en Schiedam (Brederolaan en Laan van Bol'es) blijven behouden. De aanleg van een landtunnel maakt het mogelijk het dak in te richten als groen uitloopgebied voor bewoners van de omliggende wijken, maar ook meer intensievere vormen van dubbel grondgebruik kunnen op het tunneldak mogelijk worden gemaakt. De volgende (bouw)werken worden gerealiseerd op dit deel van het tracé:

  • een landtunnel / overkluizing op het niveau van het maaiveld vanaf kilometer 61,4 tot 63,1 voor de oostelijke tunnelbuis en tot 63,4 voor de westelijke tunnelbuis voorzien van struinpaden, (kruisende) fietspaden, dienstwegen en ingericht als groen uit- en overloopgebied;
  • een kruising voor de Tramplus, samen met een fietspad en een route voor hulpdiensten ter plaatse van de Brederoweg bij kilometer 62,5;
  • verschillende kunstwerken ter hoogte van knooppunt Kethelplein voor een goede aansluiting van het nieuw aan te leggen tracé van de A4 op het bestaande wegennet;
  • geluidswerende voorzieningen ter hoogte van knooppunt Kethelplein;
  • het omleggen van de bestaande polderkades Vlaardingen-Holierhoek en Poldervaartpolder van kilometer 61,4 tot 69,9.

afbeelding "i_NL.IMRO.0606.BP0014-0002_0004.png"