direct naar inhoud van 2.1 Voorgeschiedenis
Plan: A4 Schiedam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0014-0002

2.1 Voorgeschiedenis

In 1953 ontstaan de eerste plannen voor de aanleg van de A4 door Midden-Delfland. Deze plannen hebben er toe geleid dat in 1965 een tracébesluit is genomen voor de aanleg van deze weg. In de daarop volgende jaren werd een aanvang gemaakt met de aanleg van de A4 door het opspuiten van het zandlichaam waarop de weg moest komen te liggen. Naar aanleiding van twijfel bij de betrokken besturen en onder druk van maatschappelijk protest zijn de werkzaamheden aan de A4 tussen Delft-Zuid en Schiedam in 1976 voor onbepaalde tijd stilgelegd5 om te onderzoeken of er alternatieven voor de aanleg van deze weg waren.

In 1993 is een tracé- en m.e.r.-procedure gestart voor de A4 Delft-Schiedam, wat in 1996 heeft geleid tot een Tracénota / Milieu Effect Rapport. In 1998 is vervolgens door de Tweede Kamer besloten het project wederom stil te leggen. In 2004 is de tracé- en m.e.r.-procedure hervat. Op grond van de resultaten van deze procedure is in 2009 besloten tot aanleg van de A4 Delft-Schiedam en is de daarvoor vereiste tracébesluitprocedure gestart. Nadat op 2 september 2010 het Tracébesluit is genomen zal in 2012 een aanvang worden gemaakt met de aanleg van dit ontbrekende stuk van de A4.