Als u voor langer dan 8 maanden naar het buitenland verhuist dan moet u dit bij de gemeente laten registreren. U moet uw verhuizing vanaf 5 dagen voor vertrek doorgeven aan de gemeente. De datum dat u uw emigratie doorgeeft is tevens de emigratiedatum die geregistreerd wordt in de Basisregistratie Personen (BRP).

Let op:

Als niet alle gezinsleden meeverhuizen naar het buitenland dan moet u de aangifte persoonlijk aan de balie doorgeven. Als de aangifte ook voor minderjarige kinderen geldt, dan moeten zij bij de afspraak aanwezig zijn.

Emigratie doorgeven:

  • Regel uw emigratie online met uw DigiD
  • Maak een afspraak en kom langs aan de balie

Regelen met DigiD

Wie kan de emigratie online doorgeven:

  • Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf
  • Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen emigreren)
  • Ouder(s) voor inwonende kinderen (alleen als het hele gezin emigreert)
  • Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als het hele gezin emigreert)

Afspraak maken

Wie kan de emigratie doorgeven aan de balie:

  • Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf
  • De ouder, voogd of verzorger voor kinderen tot 16 jaar
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar
  • Ouder(s) voor inwonende kinderen
  • Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s)
  • Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven

Meenemen naar de balie:

  • Het ingevulde en ondertekende formulier emigratie (pdf 136 kB)
  • Een (kopie) geldig identiteitsbewijs van uzelf

U krijgt mee:

  • U krijgt een brief mee waarin staat dat u bent uitgeschreven. Ook kunt u op dat moment nog eenmalig een officieel uittreksel kopen waarin staat aangegeven dat u bent uitgeschreven
  • Wilt u op een later tijdstip nog een officieel (internationaal) uittreksel dan moet u dit opvragen bij Registratie Niet-ingezetenen