Waar staan we?
Elk kind moet veilig en met gelijke kansen kunnen opgroeien, ongeacht achtergrond of situatie. Daarom werken we aan een inclusief onderwijssysteem dat voor ieder kind passend is. Dit doen we op basis van verschillende wetten en beleidsplannen, zoals de ‘Strategische Agenda Onderwijs 2020-2024’. Hierin staan afspraken over onderwijskwaliteit, sociale veiligheid en de aansluiting tussen onderwijs, zorg en de arbeidsmarkt. Scholen ontvangen subsidies om deze doelen te realiseren. De nieuwe ‘Strategische Educatie Agenda Kansengelijkheid 2024-2028’ richt zich vooral op het verbeteren van basisvaardigheden.
Waar willen we naartoe?
We willen dat geen enkel kind wordt belemmerd door armoede, uitsluiting of onveiligheid. Daarom stimuleren we samenwerking tussen scholen en andere organisaties in de wijk. We helpen kinderen weerbaarder te worden en verminderen prestatiedruk. Ook zorgen we ervoor dat kinderen minder last hebben van pesten en discriminatie en dat de gevolgen van armoede worden verzacht. Door ontmoetingen tussen leerlingen van verschillende scholen te bevorderen, versterken we onderlinge acceptatie en gelijke kansen. Zo zorgen we ervoor dat kinderen zich veilig en goed voelen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling.
Hoe gaan we dat bereiken?
We onderzoeken hoe schooladviezen en onderadvisering op Schiedamse basisscholen invloed hebben op de instroom naar de middelbare school. Samen met scholen werken we aan de nieuwe ‘Strategische Educatie Agenda Kansengelijkheid (SEA) 2024-2028’. Hierin staan doelen voor inclusief onderwijs, met extra aandacht voor het verbeteren van basisvaardigheden van leerlingen. In de SEA maken scholen en de gemeente afspraken over de kwaliteit van onderwijs, brede ontwikkeling van kinderen, sociale veiligheid en de samenwerking tussen onderwijs, zorg en arbeidsmarkt. De gemeente ondersteunt activiteiten die bijdragen aan deze doelen met subsidies.