direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doelstelling
Plan: A4 Schiedam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0014-0002

1.1 Aanleiding en doelstelling

Aanleiding

Op 2 september 2010 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam (verder: Tracébesluit)1 genomen voor de aanleg van de rijksweg A4 van Schiedam naar Delft. Op dezelfde datum is door de verschillende betrokken besturen de bestuurlijke overeenkomst 'Integrale ontwikkeling Delft - Schiedam' (IODS) ondertekend.

Na jarenlange discussie maakt het Tracébesluit de realisatie van de rijksweg A4 van knooppunt Kethelplein naar Delft mogelijk. De gemeente Schiedam heeft zich vanaf dat moment toegelegd op het streven naar een goede ruimtelijke inpassing van de weg op Schiedams grondgebied. De uitkomsten van het overleg over de ruimtelijke inpassing van de weg zijn opgenomen in de bestuurlijke overeenkomst IODS2. Het onderhandelingsresultaat behelst een pakket aan maatregelen en afspraken om de weg goed in te passen, extra voorzieningen te realiseren op het gebied van geluidswering, fietsverbindingen en sportfaciliteiten en ruimte in de stad te creëren voor nieuwe ontwikkelingen.

Het Tracébesluit is bij uitspraak van de Raad van State van 6 juli 2011 onherroepelijk geworden3. Op grond van artikel 15, achtste lid van de Tracéwet is de gemeenteraad van de gemeente waarop het Tracébesluit betrekking heeft, verplicht binnen één jaar na het onherroepelijk worden van het Tracébesluit een bestemmingsplan overeenkomstig het Tracébesluit vast te stellen.

Doelstelling

Het hoofddoel van het bestemmingsplan is te voldoen aan de wettelijke verplichting op grond van de Tracéwet om een bestemmingsplan overeenkomstig het Tracébesluit vast te stellen. Het bestemmingsplan beoogt daarbij primair een planologische onderlegger te bieden voor het gebied waarop het Tracébesluit betrekking heeft en voor hetgeen op grond van het Tracébesluit mogelijk wordt gemaakt. Aansluitend wordt een goede aansluiting van het plangebied op de andere bestemmingsplannen en de gemeentegrens beoogd.

Met dit bestemmingsplan wordt niet beoogd een planologische regeling te bieden voor de aanleg van sportvoorzieningen op en in de omgeving van het tunneldak ten noorden van de Brederoweg, grenzend aan de wijk Woudhoek; het Park A4. Hoewel de aanleg van deze sportvoorzieningen deel uitmaakt van het IODS vallen deze buiten de reikwijdte van het Tracébesluit en daarmee ook buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan. Voor de realisatie van deze sportvoorzieningen zullen los van dit bestemmingsplan de vereiste juridisch-planologische procedures gevoerd worden.