Digitale Identiteit (DigiD)

De gemeente wil uw identiteit kunnen controleren om ervoor te zorgen dat de gegevens die u invult of opvraagt alleen met u worden uitgewisseld. Daarom gebruiken wij DigiD. Zo wordt voorkomen dat anderen namens u kunnen handelen.

Aanvragen eigen DigiD

U kunt een DigiD eenvoudig aanvragen via de website van de overheid.

Uw gebruikersnaam en wachtwoord

Nadat u uw registratie heeft geactiveerd, kiest u een gebruikersnaam en wachtwoord. Hiermee logt u in als u diensten of producten van de gemeente wilt aanvragen. Zoals een vergunning aanvragen of een verhuizing doorgeven.  

De gebruikersnaam en het wachtwoord kunt u ook gebruiken voor andere overheidswebsites waar om een DigiD inlogcode gevraagd wordt. Zoals bij de belastingdienst of MijnOverheid.

Woont u in het buitenland?

Een DigiD aanvragen via DigiD.nl is niet mogelijk als u in het buitenland woont. U kunt wel:

  • Aan de balie van een aantal gemeenten een DigiD aanvragen als u de Nederlandse nationaliteit heeft
  • Als u klant van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) bent en een AOW-pensioen krijgt, een DigiD aanvragen via de SVB

Meer informatie hierover leest u op de site van de Rijksoverheid.