Schiedam groeit, het klimaat vraagt om andere keuzes én we willen de stad gezonder en inclusiever maken. Dat vraagt om een nieuwe balans én aanpak in de verschillende vormen van vervoer. Deelmobiliteit speelt hierin een belangrijke rol. Dat betekent dat vervoersmiddelen met elkaar gedeeld worden. Deelmobiliteit behoort tot de mobiliteitsexperimenten die zijn gedaan samen met Schiedammers, bewoners en werkgevers. 

We werken aan een ruim en aantrekkelijk aanbod van deelauto’s, -fietsen en -scooters, zonder dat dit voor overlast zorgt in de wijken. We zorgen dat deelmobiliteit voor iedereen bereikbaar en toegankelijk wordt.

Deelauto's (autodelen)

Met autodelen maak je samen gebruik van dezelfde auto zonder dat jij of de ander eigenaar bent. Je betaalt alleen voor de tijd dat je de auto gebruikt. Als je de auto niet nodig hebt, kan iemand anders de auto gebruiken. Meerdere mensen kunnen de auto gebruiken op verschillende momenten van de dag. waardoor er ook minder auto’s nodig zijn. Als je af en toe een deelauto kunt lenen, heb je vaak geen eigen auto meer nodig.

Waarom deelauto's

Deelauto’s zijn vaak nieuwere en schonere auto’s dan andere auto’s. Veel zijn zelfs elektrisch. Deelauto’s helpen in Schiedam mee om het autobezit en autogebruik te verminderen, waardoor er minder parkeerplekken nodig zijn. Hierdoor is er meer ruimte voor bijvoorbeeld meer groen of speelplekken. Wist u dat elke deelauto op dit moment al meer dan tien parkerende auto’s vervangt? Zo dragen deelauto’s bij aan een beter milieu en een betere leefbaarheid in de stad.

Deelauto's in Schiedam

Ook in Schiedam hoef je niet altijd een eigen auto te hebben om toch ergens naar toe te reizen. Heb je geen eigen auto, maar heb je er toch af en toe een nodig om op moeilijk bereikbare plekken te komen? Gebruik je je eigen auto maar heel weinig, maar betaal je wel de kosten voor verzekeringen, onderhoud of een parkeervergunning? Denk dan ook eens aan een deelauto als alternatief! Deelauto’s kunnen voor veel inwoners een oplossing zijn.

We bouwen in Schiedam de komende jaren veel nieuwe woningen bij. Ruimte voor veel extra parkeerplaatsen is er niet, waardoor we zoeken naar andere oplossingen. Zo worden er voor woningen, die in de buurt van de trein of metro worden gebouwd, een aantal stations opgeknapt. Deze nieuwe bewoners kunnen gaan reizen met de fiets of het openbaar vervoer en hebben vaak geen eigen auto nodig. Ook komen er mobiliteitshubs met plek voor deelauto’s en deelfietsen. Als bewoners dan toch een keer een auto nodig hebben, kunnen ze hier een deelauto gebruiken.

Deelauto’s van Mywheels en Greenwheels in Schiedam

Deelauto’s van Mywheels en Greenwheels staan door de hele stad heen. Ze zijn bereikbaar voor alle inwoners. Hieronder kun je zien waar ze staan. Ook is informatie te vinden over het aanmelden en hoe de deelauto gebruikt kan worden. 

Deelfietsen en deelscooters

Wil je weten waar beschikbare deelscooters en deelfietsen staan in Schiedam, dan kun je die op het dashboard deelmobiliteit vinden.

  • Meer informatie over deelfietsen van Xbike bij werkgevers Havens
  • Meer informatie over deelscooters Felyx en Check

Gebieden voor deelfietsen en deelscooters

Samen met de aanbieders van deelfietsen en deelscooters heeft de gemeente gebieden aangewezen waarbinnen deelfietsen en deelscooters aan- en afgemeld kunnen worden. Het gaat alleen om stoepen of delen van voetgangersgebieden, uiteraard volgens de regels van de verkeerswetgeving. Parken en zeer krappe woonstraten vallen buiten de aangewezen locaties. Op andere locaties is voldoende ruimte om deelfietsen of deelscooters veilig en zonder het veroorzaken van overlast achter te laten. Alles hangt wel af van de manier waarop het voertuig in de openbare ruimte wordt achtergelaten. Regelgeving over het parkeren van deelfietsen en deelscooters in Schiedam staan beschreven in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), onder artikel 5:12 a t/m d.

Hubs voor deelfietsen en deelscooters

De gemeente Schiedam gaat de komend najaar van 2024 en in 2025 op verschillende locaties in Schiedam parkeerhubs voor deelfietsen en deelscooters (deeltweewielers) aanleggen. Hiermee geeft de gemeente invulling aan de wens om het parkeren van deeltweewielers in de openbare ruimte verder te reguleren. Deze regulering sluit tevens aan op het systeem in Rotterdam en wordt daarnaast in veel gemeenten in Nederland, waar momenteel deelmobiliteit op grote schaal plaatsvindt, ook toegepast. 

Ook voor wat betreft inrichting en maatvoering sluiten wij zoveel mogelijk aan op de inrichtingsvereisten van Rotterdam, zodat de gebruiker geen afwijkende parkeerhubs in Schiedam zal tegenkomen. Daar waar nodig, en waar de ruimte beperkter is, passen wij de maatvoering aan. De parkeerhubs worden aangelegd op de stoep, volgens de landelijke verkeerregelgeving. Deze zullen geen invloed hebben op de benodigde loopruimte voor voetgangers. Daarnaast wordt in de directe omgeving van de hub een parkeerverbod ingesteld voor het parkeren van deeltweewielers. 

De gemeente start in het centrumgebied, bij de trein- en metrostations en op grote bestemmingen in de stad, op locaties die de afgelopen jaren als een parkeerlocatie voor deeltweewielers vaak is gebruikt. 

Situatie bewaken

Op dit moment hebben we met handhavers en de aanbieders van deelmobiliteit afspraken gemaakt om deze situaties buiten te bewaken. Als het nodig is, passen we de afspraken aan. Dit doen we in gezamenlijk overleg.

Deelmobiliteit is een van de thema's uit de Mobiliteitsvisie van Schiedam ‘Op weg naar de toekomst’.