U kunt een uittreksel opvragen van de basisregistratie personen (BRP). Dit is een verklaring dat u staat ingeschreven in de basisregistratie van de gemeente. Welke gegevens er op uw uittreksel vermeld staan, is afhankelijk van de reden waarvoor u het uittreksel aanvraagt. U moet daarom bij het aanvragen het doel aangeven. Let op! U kunt het uittreksel alleen aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

Bij een online aanvraag van een uittreksel is het alleen mogelijk om een uittreksel op wit papier (zonder ondertekening) te verstrekken. Wij adviseren u om van tevoren bij de instantie waar u het uittreksel voor nodig heeft te informeren of zij een uittreksel op wit papier accepteren voordat u deze aanvraagt.

Afspraak maken

  • Vraag het online aan met uw DigiD.
  • Maak een afspraak.

Nodig

  • Een geldig identiteitsbewijs.

Als u iemand machtigt:

  • Het machtigingsformulier (pdf 123 kB).
  • Een (kopie) geldig identiteitsbewijs van uzelf en de gemachtigde.

Geldigheid

De geldigheid van het uittreksel is afhankelijk van het doel waarvoor u het nodig heeft. In de praktijk stellen veel organisaties de eis dat een uittreksel niet ouder mag zijn dan 3 maanden. Neem contact op met de instantie die om het uittreksel gevraagd heeft.

Kosten

  • Uittreksel BRP online, op wit papier: € 5,70.
  • Uittreksel BRP aan balie, op wit papier: € 9,20.
  • Uittreksel BRP aan balie, op gewaarmerkt papier: € 13,70.
  • Meertalig uittreksel BRP per DigiD € 12,60.
  • Meertalig uittreksel per balie/post/e-mail  € 18,50.