'Spannend' Gemeentearchief-spel op internet

maandag 2 december 2002

Een gemeentearchief - hoe nuttig ook - spreekt al niet direct tot de verbeelding van veel mensen, maar om kinderen voor zoiets te interesseren lijkt welhaast helemaal onmogelijk. Toch richt de gemeente Schiedam - die het belangrijk vindt dat meer mensen bekend raken met het openbare archief - haar pijlen juist op leerlingen van het plaatselijke basisonderwijs. Daartoe komt de gemeente met een website waarop kinderen een heus computerspel kunnen spelen.

Hoofdrolspeler in de game is de 11-jarige 'Marco' (vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Marco Polo). Dit nieuwsgierig aagje stapt in een tijdmachine en wandelt virtueel rond door zo'n 800 jaar Schiedamse geschiedenis. Hij stuit niet alleen op historische informatie verteld vanuit het perspectief van kinderen van toen, maar vangt ook varkens op straat, schiet pestratten neer, maakt tulpenbollensoep en bezoekt een vakantiekolonie voor bleekneusjes.

Door het gemeentearchief middels het Marco-spel 'spannend' te maken, wil men bereiken dat kinderen, als ze eenmaal volwassen zijn, beter bekend zijn met - en vaker een beroep doen op - de diensten van het archief. Het Schiedamse jongerencommunicatiebureau Keesie (opent in nieuw venster) , dat de educatieve site in opdracht van de gemeente ontwikkelde, zorgde ervoor dat de muis- en toetsennavigatie ongeveer zo werkt als bij het bij kinderen populaire videogame 'Super Mario' of zoals bij het Game Boy spel 'Legend of Zelda'.

De Schiedamse wethouder Theo Schoenmakers lanceert Marco woensdag 4 december aanstaande om 16.30 uur in de vergaderzaal van het Gemeentearchief op de derde verdieping van de nieuwbouw aan het Stadserf.

 

Update: Het spel is inmiddels technisch achterhaald en is niet meer te spelen.

 

Ga naar desktopomgeving