U bevindt zich hier: Home Inwoners Werkzaamheden en projecten Schrijversbuurt Extra informatie

Extra informatie

2239 keer gelezen

Op deze pagina leest u meer over hoe bepaalde keuzes binnen dit project tot stand zijn gekomen.

Boomkeuze

Met uitzondering van de Vlaardingerdijk, Vondellaan, Rembrandtlaan en de Westfrankenlandsestraat hebben de wijkbewoners via een boomkeuzeformulier de gelegenheid gekregen om een keuze te maken uit drie verschillende bomen voor de eigen straat. De keuzeformulieren zijn geïnventariseerd en de uitslag is op de bewonersavond van 28 oktober 2015 bekend gemaakt.

De uitslag van de boomenquêteOpent in nieuw venster 0,51 MB.

Keuze voor eenrichtingsverkeer

Naar aanleiding van de presentatie van het ontwerp voor de Schrijversbuurt in wijkcentrum De Erker kregen wij een aantal vragen over nut en noodzaak van eenrichtingsverkeer in de smalle en middenbrede straten van de buurt. Samen met de werkgroepen, bestaande uit bewoners uit de Schrijversbuurt, is eind vorig jaar gekomen voor deze keuze. De wegbreedtes in de buurt zijn op dit moment in de smalle en middenbrede straten tussen de 3,20 meter en 3,80 meter, met daarnaast parkeervakken tussen de 1,60 meter en 1,80 meter breed.

Veiligheidsnormen

Vervolgens hebben wij aangegeven welke veiligheidsnormen er de afgelopen 20-40 jaar sinds de aanleg van de wegen zijn veranderd. Auto’s en met name die van de hulpdiensten zijn breder en langer geworden. Voor tweerichtingsverkeer (volgens de huidige situatie) betekent dit dat de minimale wegbreedte naar 4,60 meter moet, met aan beide kanten parkeervakken van 1,80 meter breed. Oftewel een totale breedte van 8,20 meter. Gevolg voor de smalle straten die rond de 10 meter breed zijn, is dat het onmogelijk is om met de huidige normen een tweerichtingsprofiel aan te leggen; er blijft daarbij namelijk nog maar 90 cm trottoir over aan beide kanten. Voor de  Jacob van Lennepstraat, Tollensstraat, Filips van Bourgondiëstraat, Potgieterstraat, Dirk van Wassenaarstraat, Bilderdijkstraat en de Da Costastraat is eenrichtingsverkeer daardoor de enige optie. De wegbreedte voor eenrichtingsverkeer is conform de nieuwe normen; 3,40 meter met parkeervakken van 1,80 meter - samen 7,0 meter.

Voor de middenbrede straten, die rond de 12 meter breed zijn - Nicolaas Beetsstraat, Albertingk Thijmstraat en Graaf Florisstraat - hebben wij zowel de eenrichtingsvariant als ook de tweerichtingsvariant getekend met de hierboven genoemde nieuwe breedtenormen. Wij hebben in de werkgroepen samen de voor- en nadelen besproken en de meerderheid van de bewoners was van mening dat het de leefbaarheid van de straten niet ten goede zou komen als wij zouden kiezen voor het tweerichtingsprofiel met trottoirs van 1,85 meter. Naar aanleiding daarvan is besloten ook in de middenbrede straten te kiezen voor het smallere eenrichtingsprofiel, met trottoirs van 2,45 meter en daarmee iets breder dan in de huidige situatie die men als smal ervaart. Ter illustratie vindt u de tekening van de wegprofielen Opent in nieuw venster (2,33 MB).

Beleid en werkdocumenten

X
  1. Voor een correcte verwerking verzoeken wij je minimaal de velden voorzien van een * in te vullen.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn nodig om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Cookies van derden
Cookies gebruikt voor functionaliteiten van derden
Functionaliteitscookies
These cookies enhance the functionality of website by storing your preferences.
Prestatiecookies
These cookies help to improve the performance of the website, providing a better user experience.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
These cookies are used to tailor the advertising to each user.
Meer weten...